Mopoauton virallinen nimi on kevyt nelipyörä. Mopoauto määritellään moottorinsa, painonsa ja nopeutensa mukaan. Mopoauton moottori voi olla joko maksimissaan 50 cc:n suuruinen bensiinimoottori tai sitten muu voimalähde, jonka teho saa olla maksimissaan 4 kW. Nykyaikaisten mopoautojen moottorit kuuluvat lähes poikkeuksetta jälkimmäiseen ryhmään, eli ne ovat yleisesti noin 500 cc:n suuruisia, pitkään käyttöä kestäviä moderneja dieselmoottororeita, joiden teho on maksimissaan 4kW. Mopoauton huippunopeus saa olla maksimissaan 45 kilometriä tunnissa ja auton tyhjäpaino voi olla korkeintaan 350 kiloa. Mopoautot, eli kevyet nelipyörät kuuluvat virallisesti ajoneuvoluokkaan L6e.
Mopoauton kuljettajalta vaaditaan kevyen nelipyörän ajamiseen oikeuttava ajokortti (AM121-kortti), joten kaksipyöräistä mopoa ajamaan oikeuttava ajokortti ei nykyään riitä. Myöskään traktorikortti ei oikeuta kevyen nelipyörän ajamiseen liikenteessä. AM121-mopoautokortin saamiseksi on henkilön saatava teoriaopetusta 6h ja ajo-opetusta vähintään 3 tuntia liikenteessä. Luonnollisesti kortin saaminen edellyttää teoriakokeen sekä liikenteessä suoritettavan ajokokeen läpäisyä.
Ligier-mopoauton ajaminen on äärimmäisen helppoa. Kaikki Ligierit on varustettu automaattisella variaattorivaihteistolla. Liikkeellelähtö ja muu ajaminen tapahtuu kuten automaattivaihteisella autolla. Ensin jalka jarrulle, sitten valitset vaihdekepistä, haluatko mennä eteen vai taakse, nostat jalan jarrulta, painat kaasua ja annat mennä.
Tässä kohtaa monet mopoauton kuljettajat kohtaavat niin sanotun ”kenguruilmiön” Tavallisessa mopoautossa varovaisesta kaasunpainalluksesta ei välttämättä seuraa mitään. Kun kuljettaja painaa voimakkaammin kaasupoljinta, auto ”loikkaa” äkkinäisesti liikkeelle. Pahimmassa tapauksessa päin seinää. Ligier ei loikkaa, koska Ligierin 492 DCI Revolution -mootorissa on ryömintätoiminto, jonka ansiosta liikkeelle lähtö tapahtuu aina tyylikkään sulavasti, ilman noloja loikkia.
Liikkeelle lähdön jälkeen variaattorivaihteisto pitää huolta välityksistä, eikä vaihdekeppiin tarvitse koskea. Kuljettaja voi kiinnittää kaiken huomionsa ajamiseen ja muun liikenteen seuraamiseen.
Mopoautojen paino on rajoitettu 350 kiloon. Autojen ulkokuori on tästä syystä usein kevyttä ABS-muovia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autot olisivat turvattomia kolaritilanteissa. Päinvastoin. Esimerkiksi kaikki Ligier-mopoautot rakennetaan kilpa-autoista tutuille erittäin turvallisille putkirungoille. Mahdollisessa törmäystilanteessa autojen keula on suunniteltu painuvaksi kasaan. Auton moottori painuu samalla turvallisesti alas ja auton putkikehikko säilyttää ohjaamon muuttumattomana. Näin matkustajat pysyvät mahdollisimman hyvin suojassa. Sivutörmäyksissä ylimääräistä turvaa antavat puolestaan sivutörmäyspalkit.
Merkillepantavaa on, että sivutörmäyspalkit löytyvät toistaiseksi vain Ligier Groupin mopoautoista. Ligier Group esitteli myös ohjauspyörän Airbagit mopoautoluokkaan ja Ligier Groupin mopoautot ovat edelleen ainoat Aribagein varustellut mopoautot. Mopoautoista löytyvät muiden autojen tapaan kunnolliset turvavyöt.
Koska mopoautoja käyttävät usein nuoret ja kokemattomat kuljettajat, vahinkoja voi silti sattua. Tilastojen mukaan mopoautoille sattuvat vahingot ovat kuitenkin lähes aina vain kolhuja autojen pinnassa. Henkilövahinkoja mopoautoilla sattuu vain harvoin ja henkilövahingoilla mitattuna mopoautot ovatkin turvallisin liikkumismuoto tieliikenteessä. Erityisesti perinteisiin mopoihin verrattuna mopoautot ovat äärimmäisen turvallisia. Varsinkin sateella, talvella tai pimeässä mopoautot ovat turvallisuudeltaan ylivertaisia kaksipyöräisiin verrattuna. Jo pelkästään valaistus ja näkyvyys ovat mopoautoissa omaa luokkaansa.
Mopoautot vakuutetaan autojen tapaan kaikille mopoautoilla pakollisella liikennevakuutuksella, jota voidaan täydentää vapaaehtoisella kaskovakuutuksella. Vakuutusta ottaessa kannattaa vertailla eri vakuutusyhtiöitä.
Kaikki mopoautot katsastetaan normaalien auton tapaan. Ensimmäinen katsastus tulee kolmen vuoden iässä, seuraava viiden vuoden iässä, ja tämän jälkeen mopoauto katsastetaan vuosittain.
Normaalien autojen tapaan myös mopoautoa voi huoletta käyttää ympäri vuoden. Ja aivan kuten muihinkin autoihin, myös mopoautoihin vaihdetaan alle talvirenkaat. Suomen oloihin suosittelemme kunnollisia nastarenkaita. Ligier-mopoautoissa on myös tehokkaat lämmityslaitteet huurteenpoistoineen, joten matkustusmukavuus ei kärsi talven pakkasillakaan. Tarvittaessa Ligierit voidaan varustaa myös moottorin- ja sisätilanlämmittimellä.
Monet mopoautojen valmistajat tarjoavat autoihinsa lisävarusteeksi ilmastointia, mutta ilmastoinnin suhteen kuluttajan kannattaa olla tarkkana. Kuten jo aiemmin totesimme, mopoauton moottorin teho saa olla maksimissaan 4 kW. Ilmastointilaite vie osan tästä tehosta, joten perinteisillä moottoreilla varustetun mopoauton vauhti voi hyytyä rajustikin ilmastointi päällä ylämäkeen ajettaessa.
Ligier haluaa, että kuljettaja voi nauttia mopoautonsa ominaisuuksista kaikissa tilanteissa, myös ylämäissä. Siksi Ligier tarjoaa ilmastoinnin vain 492 DCI Revolution –moottoreilla varustettuihin autoihinsa. Tämä vallankumouksellisen moottorin älykkään moottorinohjauksen ansiosta ilmastoinnin käyttö ei heikennä auton suorituskykyä missään olosuhteissa.