Moottorit

Ligierin kiihtyvyys ylivoimaista

Euroopan ainoa pelkästään mopoautoista kertova Ranskalainen Génération Sans Permis -lehti on ottanut uusimpaan lehteensä parivertailuun Uutuus Ligier JS50 Club Dci -auton ja Aixam Cityn. Ligierissä on testissä moottorina markkinoiden edelleen edistyksellisin Lombardini Dci Revolution. Testin mukaan Dci Revolution -moottori on edelleen ylivoimainen markkinoilla oleviin muihin moottoreihin. Testin lopputuloksena Ligier kiihtyy paremmin sekä 0-30 km/h että 0-45 km/h, Ligierin vääntö on suurempaa matalammalla kierrosluvulla ja Ligierin kulutus on pienempää. Lisäksi artikkelissa kehutaan Dci-moottorin hiljaisuutta ja värinättömyyttä. Ligierissä on uudenaikaisempi ja tekniikaltaan huomattavasti kehittyneempi moottori.

  Ligier Aixam
Vääntö 26Nm/ 1400rpm 21Nm/ 2500rpm
Kiihtyvyys    
0-30km/h 5,0s 5,1s
0-45km/h 9,1s 11,7s
Kulutus 2,5L/ 100km 3,1L/ 100km

 

LIGIERiä kiiteltiin lisäksi seuraavista ominaisuuksista:
+ Viimeistely
+ Dci moottorin värinä ja ääni
+ Takakontin sähköinen lukko
+ Mahdollisuus yksilölliseen ulkonäköön

Voit lukea koko vertailun tästä.

Progress-moottori

Ligier-malliston perinteinen Progress-moottori on erittäin luotettava ja väkivahva mopoauton voimanlähde. Progress-moottoria on elinkaarensa aikana päivitetty ja parannettu monessa eri vaiheessa. Lopputuloksena moottorista on kehittynyt luotettava, taloudellinen ja hienokäytöksinen voimanlähde Ligier-mopoautoihin.  Ligier on jo vuosikausia luottanut Lombardinin valmistamiin moottoreihin, eikä syyttä. Lombardinin moottorit on käytössä osoittautuneet pitkäikäisiksi ja erittäin toimintavarmoiksi. Progress-moottori on käytössä lukuisissa eri käyttökohteissa veneistä työkoneisiin joissa luotettavuus ja kestävyys ovat avainasemassa. Ligier mopoautossa Lombardinin valmistama Progress-moottori on säädetty niin että se on hiljaisimmillaan ja värinättömin silloin kun autolla ajetaan mopoauton käyttönopeutta 45km/h. Näin moottorista saadaan paras käyttökokemus sen eniten käytetyllä kierrosalueella.

DCI Revolution -moottori

Lombardinin Ligierille suunnittelema 492 DCI Revolution -moottori on alusta alkaen mopoautokäyttöön suunniteltu dieselmoottori. Sen suunnittelussa on huomioitu nimenomaan käyttömukavuus. Voimakkaasti vääntävä moottori on entistäkin hiljaisempi ja täysin värinätön. Sen polttoaineenkulutus on minimaalista samoin CO2-päästöt ovat hyvin pienet. Moottori on erittäin luotettava sekä edullinen ja helppo huollettava.

Parasta moottorissa on kuitenkin Smart Drive -teknologia, eli moottorissa on mopoautossa äärimmäisen tarpeellinen ryömintätoiminto, jonka ansiosta auto lähtee ryömimään, kun jalan nostaa jarrulta. Tämän ansiosta Ligier ei loikkaa, vaan auton liikkeellelähtö ja pysäköinti on ennennäkemättömän helppoa ja tasaista. DCI Revolution -moottoreilla varustettuihin autoihin on mahdollista valita mukaan ilmastointilaite.

Moottorivaihtoehdot:

   
     
  Ligier ei loikkaa.  
 
Revolution DCI 492
Progress
Tyyppi: 4-tahti, 2 sylinterinen 4-tahti, 2 sylinterinen
Sylinteritilavuus: 478 cm3 498 cm3
Sylinterin isku / halkaisija: 46 mm / 69 mm 62 mm / 71,5 mm
Moottorin jäähdytys: neste neste
Max. teho kW 6 kW / 3200 kierrosta/min 6 kW / 3000 kierrosta/min
Max. vääntö: 25 Nm / 2000 kierrosta/min 21 Nm / 1800 kierrosta/min
Polttoaineen syöttö: Commonrail yhteispaineruiskutus polttoaineen suorasuihkutus
Akku: 12 V / 42 Ah / 390 A 12 V / 42 Ah / 390 A
Vaihtovirtalaturi: 55 A / 480 W / hihnaveto 55 A / 480 W / hihnaveto
Polttoainesäiliö: 17,5 litraa 17,5 litraa
Vaihteisto: Automaattinen portaaton variaattorivaihteisto
sähköohjattu ryömintäkytkin
Automaattinen portaaton variaattorivaihteisto
Suunnanvaihtaja: Dual Drive, eteen ja taakse Dual Drive, eteen ja taakse
Polttoaineenkulutus: 2,5 litraa/100 km 3,57 litraa/100 km
Päästölukemat CO2 Kategoria A: 93 g/km Kategoria A: 93 g/km